Sense of Beauty

MENU
Polski / English
 Kobiecy odcień kina
 
Świat Dr Irena Eris

Kobiecy odcień kina

Mówi się, że jest mistrzynią w portretowaniu nudy. Jest także uważną obserwatorką prawdy w relacjach. Wszystkie jej filmy łączy nieśpieszny klimat i to nienazwane coś, zawarte między słowami.
TRUDNE POCZĄTKI

Sofia Coppola – reżyserka, producentka i scenarzystka urodziła się 14 maja 1971 roku w Nowym Jorku jako córka słynnego Francisa Forda Coppoli, który reżyserował właśnie „Ojca chrzestnego”. Na planie tego filmu została dosłownie ochrzczona przez świat filmu, występując jako niemowlę w scenie chrztu. W dzieciństwie często występowała w filmach ojca, jednak bez specjalnych fajerwerków. Obsadzoną w ostatniej chwili jako Mary Corleone w trzeciej części „Ojca chrzestnego” bezpardonowo skrytykowano za nie dość wiarygodną postać.
 
WIELE TALENTÓW
 
W szkole średniej interesowała się designem, projektowaniem i modą. Była modelką Marca Jacobsa i stażystką w domu mody Chanel. Przez kilka lat studiowała malarstwo w California Institute of the Arts. Fotografowała dla magazynów „Vogue Paris” i „Allure”. Zaczęła też projektować ubrania, założyła własną markę Milk Fed. Występowała nawet w telewizyjnym show. Była aktywna w wielu dziedzinach, ale coraz bardziej świadoma tego, że trzeba w końcu wybrać. Ojciec wspierał jej rozległe zainteresowania, uspokajając, że w końcu trafi na swoją prawdziwą pasję. Wreszcie w 1998 roku nakręciła pierwszy krótki film „Lick the Star”.

 
Kirsten Dunst w dramacie biograficzno-kostiumowym "Maria Antonina" z 2006 roku.
„Nie sądzę, żebym miała kiedykolwiek ochotę nakręcić kino akcji. Wolę spokojne produkcje. Pozwalają uwierzyć, że świat nie jest taki zły, a ludzie potrafią się porozumieć."
"Między słowami" z 2003 roku ze Scarlett Johansson i Billem Murrayem.
NIEWINNY START
 
W 1999 roku debiutuje subtelnym filmem „Przekleństwa niewinności” o nastoletnich samobójczyniach. Główną rolę gra Kirsten Dunst, która stanie się później nie tylko aktorką Coppoli, ale też jej przyjaciółką. Ścieżka muzyczna duetu Air dodaje całości niezwykłego, efemerycznego klimatu.
DESZCZ NAGRÓD
 
Szybko weszła do panteonu największych sław kina i jest laureatką wielu nagród. Jej genialny film „Między słowami” z 2003 roku otrzymał Złoty Glob za reżyserię, Oscara za scenariusz, nagrodę BAFTA za najlepszy film oraz Cezara za najlepszy film zagraniczny. Jako pierwsza kobieta ze Stanów Zjednoczonych otrzymała też Złotego Lwa za „Między miejscami” (2010 rok).

REŻYSERIA JEST KOBIETĄ
 
Trudno w to uwierzyć, ale pierwszy Oscar za reżyserię trafił w ręce kobiety dopiero podczas 82. gali rozdania nagród. Otrzymała go w 2010 roku Kathryn Bigelow za dramat wojenny „The Hurt Locker. W pułapce wojny”. A przecież już w 1896 roku Alice Guy-Blaché, pionierka kina, zadebiutowała krótkim „La Fée aux Choux” („Kapuściana wróżka”) uznawanym za pierwszy na świecie film posiadający fabułę!

TRIUMF W CANNES 
 
W maju najnowszy obraz Coppoli „The Beguiled” nagrodzono za najlepszą reżyserię na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. To czyni ją drugą kobietą w historii festiwalu, którą spotkał ten zaszczyt. W 1961 roku najlepszą reżyserką okrzyknięto tu Rosjankę Julię Sołncewą za „Chronicle of Flaming Years”. Jednak jedyną kobietą, która dostała Złotą Palmę, wciąż pozostaje Jane Campion, autorka niezrównanego „Fortepianu” z 1993 roku, z Holly Hunter w roli głównej.

"THE BEGUILED"
 
Jej autorska adaptacja powieści Thomasa P. Cullinana „Malowany diabeł” to remake filmu Dona Siegela z Clintem Eastwoodem w roli głównej z 1971 roku. Coppola obsadziła tu Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning i Colina Farrella. Czy jest to elegancki thriller, a może inteligentny komediodramat? Wydaje się, że Coppola omija proste szufladki i wybiera nieoczywiste drogi. Perfekcyjnie wystylizowana opowieść o czasach wojny secesyjnej, podczas której dziewczęta ze szkoły dla panien przyjmują pod swój dach rannego żołnierza, wymyka się schematom, a niepewność co do tego, czy zwycieżą konwenanse, stanowi jedynie przedsmak tego, co wydarzy się później.

WŁASNY STYL
 
Sofia Coppola jest także ikoną stylu. Elegancja, bezpretensjonalność i minimalizm to cechy, które określają jej stylizacje. Jest na tyle konsekwentna w kreowaniu swojego wizerunku, że bywa wręcz nazywana trendsetterką. I to taką, która ma odwagę wystąpić na czerwonym dywanie w butach bez obcasów.
W "The Beguiled" z 2017 roku zagrała plejada gwiazd: Colin Farrell, Kirsten Dunst i Nicole Kidman.
„Po prostu bardzo ją lubię i niezwykle podoba mi się jej styl” – tak Nicole Kidman wypowiada się na temat Coppoli.

Zobacz także